Forum Automotive Industry

TUESDAY, 25 JUNE 2019

Location: CongressCenter, ground floor, Room Carl Zeiss left


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08:30 - 09:30
Check-In
09:30 - 09:45
Welcome Carl-Zeiss Saal
09:45 - 10:30

Additive manufacturing processes (AM) have been used for prototyping in experimental
vehicle construction and development for almost 30 years, and have become
established techniques in these fields. The BMW Group is not only considered
an early adopter in this area, having used these technologies since the beginning,
but also an established partner when it comes to identifying new potential fields
for the latest AM technologies and materials.
In recent years, the company has been working hard to implement a strategic
roadmap to move both plastic-based and metal-based AM processes on to the
next logical step – from prototyping to series production. The company’s objective
here has not been to create showcase examples, but rather to apply the specific
benefits of the techniques in a targeted way – for substituting tools in small batch
production, for customisation, and for designing components that are tailored to
the loads and processes involved in series production.
A number of pilot projects have already shown where AM processes could be used
in the creation of customer components. Meanwhile, additive manufacturing has
become an important pillar in the digitalisation strategy of the BMW Group’s production
network that will enable it to manufacture products sustainably and efficiently
going forward. By working with new start-ups and innovative partners in the AM sector,
the company is seeing increases in quality, efficiency and in the number of areas
it can use these processes. It is perhaps no surprise that the BMW Group therefore
sees it as essential to remain a pioneer in the field of additive manufacturing.
This talk will explain how the use of AM technologies is gradually being driven
forward into series production. As well as the technical and economic aspects,
it will also discuss strategic productive investments and partnerships, and show
how client projects in this field are being developed and supported with a focus on
delivering end customer-quality components.

Keynote 1
Dr. Dr. Majeed Rana | Universitätsklinikum Düsseldorf

Herr Dr.-Ing. Dominik Rietzel studierte an der TU München Chemieingenieurwesen mit der Vertiefungsrichtung Werkstoffe und deren mechanische Eigenschaften. Seine Diplomarbeit befasste sich mit der Qualifizierung von Kunststoffen für medizinische Anwendungen und wurde mit dem DIN Preis für Standardisierung ausgezeichnet. Die Dissertation mit dem Titel "Werkstoffverhalten und Prozessanalyse beim Laser-Sintern von Thermoplasten" fertigte er in der Zeit von 2007 bis 2011 am Lehrstuhl für Kunststofftechnik (LKT) der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg an. Die erlangten Erkenntnisse können besonders zur Qualifizierung und Verbesserung der Verarbeitbarkeit neuer Thermoplaste genutzt werden, da sie einen Einblick in die fundamentalen Zusammenhänge des Schmelz- und Kristallisationsvorgangs bei pulverbettbasierten Verfahren geben. Herr Rietzel gehörte diversen Normungsgremien an und konnte als stellvertretender Leiter der VDI Fachausschusses "Additive Manufacturing - Kunststoffe" dazu beitragen die erste Richtlinie zur Güteüberwachung von Laser-Sinterbauteilen (VDI 3405 Blatt 1) zu realisieren.
Nach seiner Promotion sammelte er erste industrielle Erfahrungen in der Automobilbranche bei der MAN Truck & Bus GmbH, wo er zuletzt die "Qualitätssicherung, Korrosionsschutzlinie und Lackdisposition" in der Fahrerhauslackiererei verantwortet hat. Auch in dieser Zeit befasste er sich weiter mit der Additiven Fertigung und war unter anderem als Berater für Anlagenhersteller in AM Bereich tätig.
Mit seinem Wechsel zur BMW Group legte er seinen Schwerpunkt wieder auf AM Technologien und deren Anwendungen im automobilen Umfeld. Dabei war er unter anderem für die Integration neuer Technologien in die Fertigung (z.B. MJF oder CLIP) verantwortlich. In dieser Vorentwicklungstätigkeit konnten die ersten Ansätze geschaffen werden für die Personalisierung von Produkten, wie beispielsweise dem Side Scuttle oder der Dekorblende von MINI, welche in 2018 mit „MINI Yours Customised“ in Serie gegangen sind. Seit 2016 leitet Herr Rietzel im Additive Manufacturing Center der BMW Group die Fachabteilung Nichtmetalle und ist dort für die F&E Aktivitäten, den Prototypenbau sowie die Serienproduktion verantwortlich.

10:30 - 11:00
Break
Session 1
11:00 - 11:30

Additive manufacturing at TMG – from wind tunnel model to motorsports to small scale production

Lecture 1/1
Alexander Liebold | Toyota Motorsport GmbH
11:30 - 12:00

Metal 3D Printing at Audi – Recent Developments & Challenges and Approaches for Future Solutions

Lecture 1/2
Martin Bock | Audi AG
12:00 - 12:30

Individualisierte Produktgestaltung mittels funktionsintegrierten

Lecture 1/3
Richard Kordaß | EDAG Engineering GmbH
12:30 - 14:30
Lunch break and visit to the trade show
Session 2
14:30 - 15:00

Spare Part Production by Additive Manufacturing

Lecture 2/1
Lukas Knorr | BMW Group
15:00 - 15:30

Laser metal deposition in the automotive industry: component adaptation and optimization of brake discs

Lecture 2/2
Oliver Müllerschön | TRUMPF Laser- und Systemtechnik GmbH
15:30 - 16:00

Flexibilization and individualization in automotive serial production through the combination of die casting and additive manufacturing

Lecture 2/3
Markus Oettel | Fraunhofer IWU Dresden
16:00 - 16:30

Additive Manufacturing of safety Automotive Components – how reliable is the process chain?

Lecture 2/4
Alexander Klose | Hirschvogel Umformtechnik GmbH
16:30
End
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